Η σημερινή εποχή ξεχωρίζει για την πρόοδο των νέων τεχνολογιών. Λεπτομερέστερα, οι τελευταίες έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που αναπτύσσουν εντυπωσιακά τα πεδία επιστημών, τόσο των ανθρωπιστικών όσο και των θετικών/ τεχνολογικών. Μάλιστα, χάρη σ’ εκείνες, αποκτούν πρόσβαση σε ύψιστες μορφές τέχνης άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) και λοιπές δυσκολίες, με αποτέλεσμα όχι μόνο να εξευγενίζονται αλλά και να προάγονται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πιο χαρακτηριστικά, ποικίλοι παράγοντες διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, ώστε να καθίσταται δυναμική η παρουσία τους στον κλάδο της λογοτεχνίας, με απόρροια πλέον να γίνεται λόγος για ακουστικές εκδόσεις. Μ’ άλλα λόγια, αφορούν μαγνητοφωνήσεις έργων σε μορφή είτε δίσκων είτε κασετών. Εν κατακλείδι, τα θετικά τους αποτελέσματα ποικίλουν.
Αρχικά, προσφέρουν ευκαιρίες έμπνευσης και ενασχόλησης με τον γραπτό λόγο σε ανθρώπους που δεν ξέρουν να διαβάζουν κείμενα ή δυσκολεύονται λόγω προβλημάτων υγείας. Για παράδειγμα, άτομα που πάσχουν από τύφλωση, δυσλεξία ή δυσαναγνωσία πλέον μπορούν να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες πάνω στα λογοτεχνικά αριστουργήματα με το να τα ακούν. Επιπρόσθετα, υπάρχει η δυνατότητα να αποκομιστούν όλα τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από την ανάγνωση με άμεσο τρόπο. Λόγου χάρη, αυτά είναι η καλλιέργεια του γλωσσικού πλούτου, η διέγερση της φαντασίας και η όξυνση της κριτικής σκέψης μέσα από την ανάλυση περίπλοκων ή μη υποθέσεων.
Επιπλέον, η μαγνητοφώνηση γραπτών κειμένων κάνει πιο εύκολη την επαφή με τη λογοτεχνία. Για την ακρίβεια, τα μηνύματα γίνονται πιο εύληπτα και ζωντανά, μέσα από την κατάλληλη χροιά και τον ορθό χρωματισμό της φωνής. Μ’ αυτό τον τρόπο, όλο και περισσότεροι άνθρωποι γοητεύονται και αναζητούν να έρθουν σε επαφή με αναγνώσματα. Δε θα μπορούσε φυσικά να παραλειφθεί ότι οι ακουστικές εκδόσεις σέβονται τους ασθματικούς ρυθμούς ζωής και επιτρέπουν στον πολυπράγμων άνθρωπο του σήμερα να ανταποκριθεί στις απαιτητικές υποχρεώσεις του προσαρμόζοντας σωστά το πρόγραμμά του. Για να γίνω πιο σαφής, μπορεί ταυτόχρονα να διεκπεραιώνει άλλες δουλειές του και να ακούει το αγαπημένο του λογοτεχνικό κείμενο.
Συμπληρωματικά, η ακουστική επαφή με τα λογοτεχνικά μνημεία συνιστά έναν δημιουργικό τρόπο αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Μ’ αυτό τον τρόπο, άμεσα, ζωντανά και παραστατικά οι αναγνώστες καλλιεργούν τον πνευματικό τους κόσμο και έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με περισσότερα κείμενα ακούγοντάς τα παρά διαβάζοντάς τα. Τέλος, οι ακουστικές εκδόσεις ανοίγουν έναν νέο «ζωντανό οργανισμό» στον τομέα της λογοτεχνίας που απασχολεί περισσότερους εργαζόμενους για τη μαγνητοφώνηση, όπως ηθοποιούς, δημοσιογράφους, θεατρολόγους και φωνολόγους. Έτσι, αναζωογονείται θεαματικά ένας κλάδος που φαντάζει πιο απρόσωπος και δίνει (σταδιακή) λύση στο πρόβλημα της ανεργίας.
Συμπερασματικά, οι ακουστικές εκδόσεις σε καμία περίπτωση δεν απειλούν τα γραπτά κείμενα αλλά είναι εδώ, προκειμένου να επιτευχθεί η κατά το δυνατόν μέγιστη απόλαυσή τους και να γίνουν πιο προσιτά στο ευρύ κοινό. Έτσι, η λογοτεχνία αποκτά έναν πανανθρώπινο χαρακτήρα και προωθεί τη δημοκρατία, αφού γίνεται ένα «αγαθό» προς περισσότερους ανθρώπους και όχι ένα προτέρημα μόνο στους εξαιρετικά μορφωμένους ή απολύτως υγιείς. Καταλήγοντας, όπως υποστήριζε και ο Μαρσέλ Προυστ «Η αληθινή ζωή, η ζωή που τελικά μένει ανοιχτή και φωτισμένη, η μόνη ζωή που έχει κατά συνέπεια βιωθεί, είναι η λογοτεχνία.»